Estetska i korektivna dermatologija lica i tijela

AKNE

Akne su kožna bolest koju razvije 80% ljudi u svom životau Akne se mogu pojaviti u različitim oblicima, od neupalnih komedona, upalnihh papulopustula do cističnih promjena. Akne tipično zahvaćaju mjesta bogata žlijezdama lojnicama, a to su lice i gornji dio trupa. Razlog nastanak akni prvenstveno je genetska predispozicija, s učinkom mnogih različitih vanjskih faktora.

U razvoju akni u koži se zbivaju višestruke promjene kao što je pojava roževine oko izvodnog kanala lojnice, dolazi do pojačane produkcije i sekrecije loja, a ulogu u razvoju upale imaju i komenzalne bakterije. Kako ne postoji jedinstveni uzročnik za nastanak akni, tako ne postoji niti jedinstvena terapija, nego je pristup u liječnju strogo individualan.

Smatra se da je glavni uzrok ovih promjena hormonski utjecaj androgena dehidroepiandrosteron sulfata (DHEA-S), kao i prisutnost receptora za androgene hormone. Akne često dovode do psihosocijalnih poremećaja, stoga u teškim oblicima ponekad valja konzultirati i psihologa.

Dijagnoza akni postavlja se na temelju kliničke slike i povijesti bolesti, a nakon obrade odlučuje se o terapiji. Liječenje akni obično traje nekoliko mjeseci, a uključuje čitav niz lokalnih preparata koji se često kombiniraju s lijekovima i dermatološkim tretmanima. Naime, zabluda je da se srednje teški i teški oblici akni mogu riješti samo lokalnim pripravcima, kao što su losioni, kreme ili gelovi. Ova vrsta pripravaka može biti djelotvorna samo u blagim oblicima akni. Lokalni pripravci uključuju benzoil peroksid, rezorcinol i salicilnu kiselinu, kao i antibiotik za lokalnu primjenu. Kod značajne upale provodi se terapija antibiotskim kapsulama na usta. U slučaju pojave akni kod djevojaka i žena, obavezno treba provesti i hormonalnu obradu, UZV pregled jajnika i ginekološki pregled, krvnu sliku i test koagulacije te na temelju nalaza provesti terapiju oralnim kontraceptivima. Terapija se ponekad mora provesti i isotretinoinom, lijekom iz grupe retinoida, derivata A vitaminske kiseline. Za uvođenje terapije ove vrste, također se mora provesti potrebna obrada prije uvođenja lijeka, uz pridržavanje svih mjera opreza za vrijeme terapije.

Za vrijeme terapije, puder za lice može se koristiti kako bi se kamuflirale promjene. Danas postoje dermatološki testirani puderi, namijenjeni problematičnjoj koži koji su važna psihička potpora osobama s aknama, kako bi lakše prolazili kroz njihovo liječenje. Takvi puderi postoje u različitim nijansama i teksturama i mogu se prilagoditi svim tipovima kože. U tijeku terapije akni vrlo često se mora koristiti i sredstvo za zaštitu od sunca, oznake spf 30 do spf 50+, čije formulacije su prilagođene problemu na koži lica, tako da variraju od laganih fluida do kompaktnijih pudera za prikrivanje većih nepravilnosti na koži.

Terapija obično traje nekoliko mjeseci, prosečno 6 mjeseci, i ako su akne dio sindroma policističnih jajnika, liječnje se provodi timskim radom dermatologa, endokrinologa i ginekologa.
Analizom mikronutrijenata, vitamina, minerala i elemenata u tragovima, postavlja se indikacija za eventulanu terapiju točno određenim mikronutrijentima, obično u vrlo visokim koncentracijama.
Uz navedene lijekove, bilo da su primijenjeni u obliku tableta ili kapsula, odnosno u slučaju samo lokalne terapije neizostavni su posebni, terapijski postupci dubinskog čišćenja aknei provođenje medicinskih kemijskih pilinga, od površinskih do srednje dubokih pilinga.
Ovisno o uzrocima akne, vrlo je često potrebno provoditi i tretmane održavanja, jednom mjesečno, ili jednom u 4 – 6 tjedana, odnosno jednom u dva mjeseca. Vrsta tretmana održavanja prilagođena je kožnim promjenama. Naime, tretmani i njihova kombinaciju strogo su individualni i ne postoje sheme prema kojima se liječenje provodi. Štoviše, ako se akne počinju ponovno javljati, nastavak tretmana nije isti kao u prethodnom navratu, jer je vrlo često oblik i intenzitet akni različit od predhodnih tretmana.

Ako se akne jave kasnije u životu, u razdoblju perimenopauze, provodi se kompletna obrada koja uključuje i alergološka testiranja, provodi se analiza hormona iz sline, i uvodi, ako to nalazi i anamneza dozvoljavaju, i bioidentični hormon.

Ako akne rezultiraju pojavom ožiljaka, moguće je provoditi i terapiju ožiljaka po smirenju upale, a terapija se provodi kombinacijom različitih tretmana, koji ukljčuju frakcijsku radiofrekvencijsku, karboksiterapiju, mezoterapiju, medicinske kemijske pilinge, dermoabraziju i popunjavanje ožiljaka hijaluronom. Nakon svih ovih tretmana pacijenti se mogu vratiti svakodnevnom životu. Tretmani se, dakle, provode različitim ritmom primjene, u različitim kombinacijima i strogo su prilagođeni individualnim potrebama.

Za liječenje akni ne postoji shema, treba puno strpljena, razumijevanja i vremena kako bi se postupno došlo do rezultata, koji su na kraju više nego oduševljavajući i koji vraćaju pacijentima samopouzdanje i samim time podižu kvalitetu života.