Ambulanta za vene

SAVJETOVALIŠTE ZA VENE

Zadivljujući napredak i uspjesi moderne medicine, internet, radio i TV pružaju tako veliku količinu informacija i poluinformacija da je prosječnom pacijentu skoro nemoguće snaći se u masi prezentiranih podataka, a još teže dobiti odgovor na svoja individualna pitanja.

Princip Savjetovališta za vene je osobni pristup svakom pacijentu i svakom pojedinom oboljenju vena.

Polazeći od činjenice da je svaka osoba različita i da je svaki zdravstveni problem specifičan, pogotovo ako se radi o venama, Savjetovalište za vene nudi svojim pacijentima kompletnu uslugu dijagnostike i liječenja svih venoznih problema.

Najčešća oboljenja:

• Proširene vene

• Upala vena

• Tromboza vena

• Ulcus cruris

Moderne metode liječenja:

• Klasična operacija

• Klasična skleroterapija

• Skleroterapija pjenom

• Minioperacija

• Endoluminalna terapija

• Konzervativno liječenje

• Kombinacija

NAŠ TIM

• dr. Aleksandar Kršnjavi

• dr. Nenad Nola

• Prim. Petar Nola

• Nikolina Tomičić, ms.

NAŠA USLUGA

• Pregled (uključujući Color Doppler i savjet specijaliste)

• Liječenje

• Drugo mišljenje (second opinion)

• Besplatno internetsko savjetovanje (pošaljite nam Vaš upit e-mailom)

PROŠIRENE VENE

Proširene vene su jedna od najčešćih bolesti kardiovaskularnog sustava i jedna od najčešćih bolesti uopće.

Svaka treća žena na našim geografskim širinama trpi od više ili manje izraženih promjena na površinskom venskom sistemu nogu. Muskarci su nešto rijeđe zahvaćeni, ali zato kada obole obično je to u još težoj formi.

Glavni uzrok je genetsko (nasljedno) opterećenje (ca.90%), a svi ostali faktori utječu tek sa ca. 10%.

Zahvaćeni su uglavnom veliki površni sabirni sistemi nogu (Vena saphena magna i parva).

Proširene vene se razvijaju postepeno te se može dogoditi da dugo godina ne izazivaju nikakve tegobe. Često se oboljeli javljaju liječniku tek kada nastupe jake tegobe ili komplikacije.

Tegobe su: umorne noge, teške noge, otečene noge, svrbež te osjećaj pritiska i žarenje u nogama, naročito u drugom dijelu dana i navečer.

Komplikacije su: promjene na koži (pigmentacije, ekcemi), upale površnih vena (vrlo bolne), tromboza površnih vena (često u kombinaciji s upalom ili s trombozom dubokih vena), otvorene rane na nogama (ulcus cruris) ili krvarenje uslijed prsnuća vene.

UPALA VENA

Upala površnih vena je najčešća komplikacija proširenih vena. Upala je vrlo bolna, a ujedno i opasna jer je skoro uvijek praćena i trombozom površnih vena, koja se nerijetko proširuje i na duboke vene nogu i zdjelice.

TROMBOZA VENA

Tromboza je naziv za stvaranje ugruška u lumenu krvne žile. Kod vena na ekstremitetima razlikujemo trombozu površnih i trombozu dubokih vena.

Površna tromboza je uvijek praćena s upalom dotične vene i zbog toga jako bolna. Bez liječenja tromboza naginje širenju i povećavanju broja pogođenih vena te zahvaćanju i dubokih vena.

Komplikacije površne tromboze su upala okolnog tkiva, gnojna upala same vene s mogućnošću sepse te tromboza dubokih vena i plućna embolija.

Duboka venska tromboza se razvija podmuklo i dugo nije bolna. Može zahvatiti sva tri segmenta donjih ekstremiteta (potkoljenica, natkoljenica, zdjelica) pa stoga govorimo o jedno-, dvo-, ili troetažnoj trombozi.

Karakteristično je da se otprilike tjedan dana nakon početka tromboze javljaju prvi pravi simptomi: lividni (plavksti) otok onog dijela ekstremiteta koji se nalazi periferno od začepljenja.

Komplikacije duboke tromboze vena su: trajno i/ili nepopravljivo začepljenje dubokih vena, stvaranje proširenih površnih vena, ulcus cruris, trajni otok pogođenog ekstremiteta te nerijetko plućna embolija, sa ili bez smrtnog ishoda.

Najčešći uzroci tromboze dubokih vena su: genetska sklonost (trombophilia), pušenje u kombinaciji s estrogenskim kontraceptivima, duga putovanja avionom ili autobusom, imobilitet uslijed operacija ili povreda te maligna oboljenja.

Tromboza dubokih vena može se javiti kod svakog, u svakoj životnoj dobi i bez nazočnosti gore navedenih faktora rizika.

ULCUS CURIS

Otvorene rane na nogama su najčešće posljedica duboke venske tromboze, ali mogu se javiti i kod neliječenih površinskih vena, te kod začepljenja arterija.

Karakteristično za ulcus cruris uzrokovan venoznim zastojem je da se ponaša intermitirajuće, što znaći da se kod odgovarajuće kompresivne terapije zatvore, da bi se prvom prilikom ponovo pojavili na istom mjestu. Za razliku od arterijelnih ulcusa, venozni su vrlo često bezbolni.

Bez adekvatnog liječenja znaju se vući godinama i desetljećima, a kako su posljedica jednog stanja, a ne bolest za sebe, to je i trajno izliječenje moguće samo ako se može ukloniti pravi uzrok (venozni zastoj).

KLASIČNA OPERACIJA

Klasična modificirana operacija vena je još i danas “zlatni standard” te se sve ostale operativne i neoperativne metode vrednuju u usporedbi s njom.

Sastoji se od kirurškog uklanjanja oboljelih vena u lokalnoj, djelomičnoj ili općoj anesteziji.

Operacija se provodi po principu minimalno invazivne kirurgije (Švicarski model) i nema puno zajedničkog sa metodama od prije 5, 10 ili 20 godina.

Prednosti: radikalno izliječenje, low risk operacija (operacija niskog rizika), nikakvo ili minimalno oštečenje živaca i limfnih putova, iako brojni, mali i estetski zanemarivi ožiljci.

Loše strane: Nema

KLASIČNA SKLEROTERAPIJA

Klasična skleroterapija izvodi se ubrizgavanjem sklerozirajućeg sredstva u različitim koncentracijama direktno u venu. Metoda je praktički bezbolna te anestezija nije potrebna.

Prednost: brza i efikasna ambulantna metoda, prvenstveno za "kapilare". Može se po potrebi ponavljati .

Loše strane: često recidivi (ponovna pojavavljivanje venica na istom ili drugom mjestu), ponekad plava ili smeđa obojenost kože na mjestu tretmana koja može biti i duže vremena vidljiva, ponekad alergijska reakcija ili nekroza kože na mjestu uboda.

SKLEROTERAPIJA PJENOM

Skleroterapija pjenom je varijanta klasične skleroterapije u kojoj se isto sklerozirajuće sredstvo mučkanjem zapjeni te kao pjena ubrizgava u venu. Pogodnija je za veće venske ogranke (veća površina pjene bolje ispunjava venski lumen), a manje pogodna za "kapilare".

U zadnje vrijeme sve više se propagira i za zatvaranje glavne vene natkoljenice (sklerozacija pjenom uz ultrazvučnu kontrolu).

Prednost: ambulantna metoda, bolja difuzija u venama većeg kalibra, potrebna manja količina upotrebljenog sredstva.

Loše strane: kao i kod klasične skleroterapije, uz to i neželjena pojačana prodornost u ostala tkiva (duboke vene) i organe (pluća, srce i dr.). Kod pjenaste sklerozacije glavne vene natkoljenice predio vene u preponi ostaje netaknut, stoga je vjerojatnost recidiva vrlo velika (metoda još nova, srednjeročni i dugoročni rezultati se tek očekuju).

MINIOPERACIJA

Minioperacija ili flebektomija je ambulantno odstranjenje vena na određenim segmentima venoznog stabla kroz male rezove (ubode) kože u lokalnoj anesteziji.

Prednosti: brza i efikasna metoda kod određenog tipa manjih vena.

Loše strane: metoda sama po sebi ne dovodi do izlječenja jer ostavlja glavno venozno stablo nedirnuto.

ENDOLUMINALNA TERAPIJA

Endoluminalne metode sastoje se u uvođenju jedne sonde u glavnu venu natkoljenice i spaljivanje vene iznutra. Pritom se mogu upotrijebiti razni izvori topline, na pr. RFO i ClosureFast (Radiofrekventna obliteracija) ili ELT (Endolaserterapija). Zahvat se izvodi ambulantno i u lokalnoj anesteziji (tumescenc-anestezija).

Prednost: brza metoda, postoperativna kompresija natkoljenice nije potrebna, nema podljeva (hematoma) na natkoljenici.

Loše strane: dio glavne vene u preponi ostaje neodstranjen, skupa metoda (jednokratne sonde), proširene vene potkoljenice i ogranci na natkoljenici ostaju neobrađeni i trebaju dodatnu operaciju ili skleroterapiju. Opasnost povreda pratećih živaca i limfnih puteva (termička oštećenja).

KONZERVATIVNO LIJEČENJE

Konzervativna metoda sastoji se uglavnom u vanjskoj kompresiji. Povećanom pritisku dubokih vena i proširenih površnih vena suprotstavljamo kompresivni učinak raznih vrsta elastičnih zavoja ili kompresivnih čarapa. Metoda se primjenjuje preventivno ili ako pacijent ostale metode liječenja ne želi. Ujedno je to metoda izbora ako iz bilo kojeg drugog razloga ostale metode liječenja nisu moguće.

Prednosti: uvijek provedljiva, kod disciplinirane i pravilne upotrebe spriječava napredovanje bolesti i komplikacije.

Loše strane: zahtjeva puno discipline od strane pacijenta, smanjuje kvalitetu svakodnevnog života (pogotovo ljeti).

KOMBINACIJA TERAPIJA

Rijetko se problem proširenih vena može riješiti samo jednom od gore navedenih metoda. Kao što je anatomska raznolikost venoznog sistema neograničena, tako je i patologija proširenih vena vrlo raznolika. Svaki oboljeli treba individualnu strategiju liječenja koja uz tip patoloških promjena na venama uzima u obzir i konstituciju, zanimanje, navike, spol, opće zdravstveno stanje, i na kraju ništa manje važne osobne želje i potrebe pacijenta.