Endokrinologija

U Poliklinici Nola obavljaju se konzilijarni pregledi i daje ekspertno mišljenje za bolesnike s endokrinološko-metaboličkim bolestima. Opseg dijagnostičkih i terapijskih postupaka je u skladu s najrecentnijim stručno-znanstvenim stajalištima struke i postupnicama/smjernicama svjetskih i hrvatskih društava (endokrinološko, dijabetološko i drugih).

Što je endokrinologija?

Endokrinologija je struka koji se bavi bolestima žlijezda s unutrašnjim lučenjem. U bolesti metabolizma (mijene tvari) spadaju debljina, metabolički sindrom, poremećaji metabolizma lipida, šećerna bolest i druge rjeđe bolesti.

Endokrini sustav (sustav žlijezda koje luče hormone ) izrazito je složen, postoji međusobna komunikacija među žlijezdama, pa klinička slika bolesti pojedine žlijezde može biti vrlo raznolika. Na poremećaj funkcije endokrine žlijezde se ne može gledati izolirano, za procjenu stanja odnosno težine bolesti, potrebno je promatrati sustav u cjelini.

Endokrini sustav čine: hipofiza (dirigent hormonske aktivnosti ostalih žlijezda), štitnjača, paratireoidne, nadbubrežne, spolne žlijezde, ali i endokrino aktivni otočići gušterače. Hormonsku aktivnost mogu pokazivati i neki tumori.

Normalna funkcija endokrinog  sustava važna je  za rast i razvoj, urednu mijenu tvari, spolnu funkciju, plodnost i trudnoću svake jedinke. Moderan način života ( stres, neuredna i preobilna prehrana, manjak tjelesne aktivnosti ) razlog je porasta broja oboljelih do epidemijskih razmjera, kao što su debljina, šećerna bolest, metabolički sindrom, bolesti štitnjače i druge. Endokrinološko-metabolički poremećaji/bolesti ruše kvalitetu života i skraćuju životni vijek oboljelih.

U Poliklinici pristupamo bolesniku s empatijom, cjelovitom poimanju problema temeljenom na  najnovijim spoznajama o nastanku i ponašanju bolesti, a sve u dogovoru s bolesnikom kako bi se postigao najbolji terapijski učinak. Nastojimo se maksimalno približiti personaliziranoj medicini pri čemu po potrebi i mogućnostima rabimo i rezultate genetske analize. Neke bolesti endokrinih žlijezda javljaju se u obiteljima (nasljeđe) pa ih je važno pravodobno prepoznati kako bi izliječiti  bolest u nosioca kod kojih još nemamo izraženu kliničku sliku bolesti.

Čime se bavimo (skraćeni popis):

– Hipofiza:  tumori, ciste, upale

prednji režanj –

nedostatno lučenje hormona (hipopituitarizam) npr. nedostatno lučenje hormona rasta

prekomjerno lučenje hormona (gigantizam, akromegalija, hiperprolaktinemija , Mb Cushing i drugih)

stražnji režanj –

nedostatno lučenje hormona: dijabetes insipidus

prekomjerno lučenje hormona: sindrom neprimjernog lučenja vazopresina

– Štitnjača: tumori, upale (autoimuna bolest štitnjače Hashimoto, subakutna upala de Quervain)

nedostatno lučenje hormona (T3, T4) – hipotireoza,

prekomjerno lučenje hormona (T3,T4) – hipertireoza, Mb Basedow

– Paratireoidne žlijezde: poremećaji metabolizma kalcija

nedostatno lučenje parathormona (PTH) hipopartireoidiozam

prekomjerno lučenje parathormona (PTH) – hiperparatiroidizam

– Nadbubrežna žlijezda:

Kora nadbubrežnih žlijezda – nasljedni poremećaji (razni oblici KAH-a), tumori

nedostatno lučenje hormona: hipokorticizam, Mb Addison, hipoaldosteronizam,

prekomjerno lučenje hormona:  hiperkorticizam (Sy Cushing), primarni hiperaldosteronizam

Srž nadbubrežnih žlijezda –  tumori

prekomjerno lučenje hormona (katekolamina) – endokrina hipertenzija

– Spolne žlijezde:

žene (u dogovoru s ginekologom) – neplodnost, poremećaj ciklusa, pojačana dlakavost, hipogonadizam, poremećaji  u menopauzi

muškarci – neplodnost, erektilna disfunkcija, hipogonadizam, hormonske promjene vezane za dob

– Metaboličke bolesti:  debljina, inzulinska rezistencija, metabolički sindrom, nealkoholna bolest jetre, šećerna bolest

– Bolesti skeleta: rahitis/osteomalacija, osteoporoza, koštano-metaboličke bolesti (osteogenesis imperfecta i druge).