Operacija pilonidalnog sinusa

Što je pilonidalni sinus (Sinus pilonidalis) ili pilonidalna cista?

Pilonidalni sinus  (Sinus pilonidalis) ili pilonidalna cista (često se naziva i sakrokokcigealna fistula, kao i urasla dlaka) predstavlja cistu ili apsces (lokaliziranu gnojnu upalu) koja se nalazi u glutealnoj brazdi (trtična kost) i može sadržati dlaku ili mrtve stanice kože.

Nešto češće se javlja kod muškaraca, a što je povezano s povećanom dlakavošću.

Faktori rizika su dugotrajno sjedenje i znojenje, tako da je primijećena veća učestalost upala pilonidalnog sinusa kod vozača kamiona i vojnika.

Kako prepoznati imate li pilonidalni sinus?

Većina ljudi neće primijetiti pilonidalni sinus osim ako se ne inficira i ne počne uzrokovati simptome.

U početku će se pojaviti kao upaljeni prištić, veličine graška, koji može preći u bolnu, gnojnu upalu – apsces.  Ovi simptomi odnosno upala se može razviti vrlo brzo, svega u nekoliko dana. Ako se odgađa odlazak liječniku, često spontano puca, te iscuri gnoj, a upala se smiri.

Nakon prve upale česta su ponavljanja upala, a može i zaostati sitan otvor izgleda prištića iz kojeg se cijedi gnojno sukrvavi iscjedak što stvara nelagodu u tom području.

Kako izgleda operacija pilonidalnog sinusa ili ciste?

Liječenje i operacija će ovisiti u kojoj je fazi upala pilonidalnog sinusa.
U početku se upala može pokušati sanirati antibioticima. Ukoliko se razvije gnojna upala potrebna je operacija (incizija).

Nakon smirivanja upale preporučuje se učiniti široko odstranjenje cijelog sinusa (radikalna ekscizija).

U akutnoj fazi upale operacija (incizija) se izvodi u lokalnoj ili općoj kratkotrajnoj anesteziji /sedaciji/, tako da se napravi široki otvor i odstrani gnoj i propalo tkivo, te postavi drenaža, najčešće gazom.

Potrebno je svakodnevno previjanje 2-3 puta uz tuširanje rane.

U kroničnoj fazi upale pilonidalnog sinusa radi se operacija /radikalna ekscizija/ u općoj endotrahealnoj anesteziji. Pacijenta se okreće potrbuške,  operacija se izvodi tako da se odstrani cijeli sinus i svo propalo tkivo. Rana se ne šiva.

Oporavak nakon operacije

Potrebno je svakodnevno previjanje i tuširanje rane barem 2 puta, te redovna kirurška kontrola.

Očekivano cijeljenje rane je 1,5 – 2 mjeseca.

U Poliklinici Nola operaciju pilonidalnog sinusa radi Prim. Dr. Nenad Nola, kirurg te subspecijalist onkološke kirurgije.

Iskustva naših pacijenata

4.3